Als werken in loondienst kan, dan moet dat volgens de fiscus, ongeacht de overeenkomst & de inhoud die partijen daar aangeven!

Sinds de recessie vanaf circa 2008 werden vele werklozen door het UWV gestimuleerd om als zelfstandigen aan de slag te gaan. VAR’en werden vanuit de overheid rijkelijk verstrekt, ook aan schijnzelfstandigen. Maar dat leek voor de overheid toen geen probleem; men had de handen blijkbaar vol aan de oplopende, hoge werkloosheid en wilde mogelijk daarom op dat moment (nog) niet …

Mijn alternatief voor de Wet DBA

Mijn alternatief voor de Wet DBA. Want Asscher en Wiebes beschermen juist niet de ‘zwakkere ZZP’ers’. Op 18 november jl. is de Commissie (Model)overeenkomsten in het kader van de Wet DBA (ook wel: Commissie Boot  genaamd) gekomen met haar oordeel over de Wet DBA. De Commissie Boot heeft in haar aanbevelingen de belastingdienst er zogezegd ‘van langs gegeven’. De Commissie …

Wordt de ‘DBA soep’ na 1 januari 2018 wel zo heet gegeten?

Afgelopen week berichtte ik u al over het uitstel tot 1 januari 2018 met betrekking tot de naleving van de ingevoerde Wet DBA. Er heerst nog steeds onrust op de ZZP-markt. Reden voor mij om iets meer in te gaan op de risico’s en gevolgen voor de opdrachtgever of opdrachtnemer, indien zij vanaf 1 januari 2018 niet conform de Wet DBA handelen. …

Uitstel wet DBA is nog geen afstel

De uitvoering van de Wet DBA is uitgesteld van 1 mei 2017 naar 1 januari 2018. Dat betekent dat tot 1 januari 2018 door de Belastingdienst niet zal worden toegezien op naleving van de al bestaande Wet DBA. De Wet DBA is dus niet ingetrokken. Opdrachtgevers en opdrachtnemers/ZZP’ers zullen tot 1 januari 2018 geen naheffing of boete krijgen indien zij niet …

Omvang meldingsplicht ten aanzien van lichamelijke geschiktheid bij sollicitatie

Een sollicitant hoeft niet altijd informatie te delen met zijn toekomstige werkgever betreffende een eventuele beperking of (chronische) ziekte. Deze verplichting bestaat alleen voor zover zijn ziekte of handicap hem ongeschikt maakt voor de functie en de sollicitant dit ook weet, althans dat had moeten begrijpen. Het feit dat iemand aan een chronische ziekte lijdt of een handicap heeft maakt …

Slapend houden dienstverband na 104 weken toelaatbaar

Sinds 1 juli 2015 heeft een werknemer, die na een dienstverband van 2 jaar of langer wordt ontslagen, in beginsel recht op een transitievergoeding. Dit geldt ook bij een ontslag vanwege langdurige arbeidsongeschiktheid. Een doorn in het oog van menige werkgever, nu het achterliggende doel van de transitievergoeding, naast een compensatie voor het ontslag, het vergemakkelijken van de transitie naar …

Overleg met de Belastingdienst over van VAR naar DBA

De afgelopen tijd heeft JENS advocaten – mede vanwege een aantal lopende zaken – bij de Belastingdienst aan de spreekwoordelijke bel getrokken met vragen over de uitvoering van de Wet DBA. Uiteindelijk heeft dit recent geleid tot een prettige dialoog tussen de Belastingdienst en Sascha Janssen van JENS advocaten. Omdat wij een aantal van de besproken gezichtspunten relevant achten voor …

Overgang van VAR naar DBA

In de media en ook door JENS is inmiddels al veel aandacht besteed aan de afschaffing van de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR). De VAR is per 1 mei 2016 vervangen door de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Tot 1 mei 2017 zal de Belastingdienst overigens niet toezien op de naleving, dit om de praktijk te laten wennen. Hieronder een overzicht …

De (privacy)grenzen aan verwerking van gegevens van zieke werknemers

Hoe voorkom ik hoge boetes als werkgever ten gevolge van schending privacywetgeving en datalekken? Ieder dienstverband brengt verwerking van (persoons)gegevens met zich mee, met name in het geval een werknemer ziek is. Op grond van de wet zijn zowel werkgever als werknemer verplicht een actief ziekteverzuimbeleid te voeren. Hierdoor heeft werkgever behoefte aan (verdere) informatie over de zie­ke werknemer. De …